My menu plan..



Assalamualaikum


Semalam saye di basuh semula oleh coach-coach saye untuk mengubah cara pemakanan saye. huahaha. dah terinfluence dengan cara mama. so ikut yang tu je. rupanya, lain orang, lain caranya =)


BREAKFAST
1. 250 ml plain water + 1 scoop of F1
2. Healthy breakfast 
3. 500ml of plain water


LUNCH
1. 250 ml plain water + 1 scoop of F1
2. Normal lunch 
3. 500ml of plain water


DINNER
1. Normal dinner
2. 500ml of plain water

untuk gain weight macam aku, kene banyak amek lauk2. dan nasi tentulah. tapi lauk mesti banyak. (oke yang ni aku tak gemarrrrr~gggggrrr) lauk aku mestilah terdiri daripada protein2 macam telur, ikan dan lain-lain. lebih protein dan sedikit karbohidrat padahal aku kan kurang berat badan. kenapa? oke nanti aku explain. keadaan orang kurang berat ni sedikt complicated berbanding yang overwight.hehe



plain water aku pulak kalau korang tengok kat atas, dalam 1500 ml (1.5 liter) sehari. actually tu kurang tu. aku kene minum more than that. 


Fakta: setiap 20-25 kilogram badan kita memerlukan 1 liter air.


Berat badan aku sekarang 44kg, maknenye badan aku memerlukan air lebih kurang 2 liter sehari. Kalau berat 100kg, maknenye kite memerlukan 4 liter air sehari or 4000ml sehari.


well, i tak suka minum air. main reason is simple. aku malas nak pergi dapr minum air.haha
tapi kene suka sebab air sangat penting. 




another Fakta: badan kita akan kehilangan sekurang-kurangnya 1.7 liter air sehari melalui proses pernafasan dan kumbahan sahaja. (cuba bayangkan kalau kite minum 1 liter air je? ape yang tinggal agak-agak ek?)  


ni basic je aku cerita. semua orang mesti tahu fungsi air:
- Air menstabilkan suhu badan
- Air mengangkut nutrien dan oksigen ke dalam sel
- Air melembabkan udara dalam paru-paru
- Air meningkatkan kadar metabolisma
- Air melindungi organ-organ
- Air membantu organ-organ untuk menyerap nutrien dengan baik
- Air melindungi dan melembabkan rawan
- Air juga mengangkut bahan kumbahan keluar
dan bla..bla..bla...banyak sangat2~


oh. yang ni aku baru jugak tahu. yela. aku bekas budak science yang tak suka benda2 ni dulu. hihi
- Otot manusia memrlukan 75% air
- Tulang memerlukan 22% air
- Darah memerlukan 83% air


so air bukan lah kehendak. tetapi keperluan. nak tanak, kene lah jugak minum plain water..wuwuwuuw~ but please-please-please..minum lah air secara bijak. jangan sumbat bergelen2 air satu mase sudah. pecah perut tu nanti. meletop. p0m!! haha.


p/s: untuk those yang nak turunkan berat badan, air jugak boleh mengurangkan lapar perut anda tu. secara tak langsung, anda akan mengurangkan pengambilan kalori yang berlebihan. betul tak?? cubalah :)

^_^
ina zarina



0 comments: