Encik breakfast penentu berat badan anda!



Assalamualaikum


Tajuk yang mungkin tipikal untuk sesetengah daripada kita. semua tahu, tapi suka buat2 tak tahu. main belasah je sarapan pape. most orang melayu, ade 2 jenis type. ni yang paling common la. first, sarapan denagn nasi lemak dan asi goreng, air teh dan bla2~ or second, tak sarapan langsung!! yes. aku pun macam tu. janji sedap.hehe. so, hari ni jom kite ambil tahu semula, tentang kepentingan ber-breakfast. (kawan aku kata aku salah pilih kos)


1st: Carb-based breakfast


Jenis yang pertama ni berlaku bila kite makan makanan yang mendatangkan karbohidrat di pagi buta. contoh senang: toast yang semua suka tu, white bread pun, cereal pun tau! yang banyak gula tu. kalu kat rumah aku suka kowt roti letak planta, pastu tabur gula.marveleess!! oke. walaupun ianya sedap, tapi tak elok sebenarnya untuk kesihatan kite. pagi2 dah penuhkan gula dalma badan.


TAHUKAH ANDA??!! eceh3..
a simple-carb di awal pagi akan meningkatkan kadar gula dalam darah kite?? bila kadar gula / glucose dalam darah kie meningkat secara mendadak, ia akan menggalakkan pe-rembesan insulin yang tinggi




Fakta: insulin ialah satu jenis hormon yang berfungsi untuk menstabilkan kepekatan gula dalam darah


Rembesan insulin dengan kadar yang tinggi tu akan me-remove gula daripada darah tadi dan yang lebih2 tu akan ditukar menjadi fat or LEMAK! Kesan daripada insulin me-remove sugar dlm darah tadi akan menyebabkan kadar gula dalam darah mula menurun dan kite akan jadi cepat haus, cepat lapar. yep. dahagakan carb!! 


Proses ni akan berterusan 2-3 kali sehari tau dalam badan. so, no wonder lah kite asek rasa nak makan je~ inilah antara penyebabnya. In the end, kite lah bakal penghidap diabetes, high blood pressure dan extra and extass-extrasss-extraaasss weight.


nota tambahan: my coach kata, bila perut kita kosong, perut kia akan dipenuhi asid. apabila ia diisi dengan makanan berat secara tiba-tiba, lagi baaannyyaakkk asid akan keluar. ini berita yang tidak baik utk habit kite~


2nd: Skipping breakfast


bila kita skip breakfast, gula dalam darah akan menurun dan jatuh di bawah paras normal. ce tengok gambar ni~







akibatnya, badan kita akan jadi lemah, kurang tenaga. jadi, untuk melawan situasi ni, badan kita akan gelabah tau. mane nak dapat tenaga nie??? bayangkan lah macam mane sel dalam badan ni gelabah okeh.haha


so once again, our body will revert to simple-carb tadi untuk mendapatkan gula dalam darah denan cepat, untuk atasi kepenatan, kelaparan dan kelemahan tenaga kita. maka, proses tadi yang macam kat atas tadi akan berulang sekali lagi. 


simple carbohydrates --> high level of blood sugar --> substantial emission of insulin removes the sugar from blood --> level of sugar in blood decreases --> lapar dan dahagakan carbohydrates!! 


as i've mentioned earlier, this process repeats 2-3 times a day~penatkan? lame2, penyakit2 yang disebutkan kat atas tadi pun akan berlaku pada yang tak bersarapan. same macam yang bersarapan secara tidak sihat.


but not to worry, we got another solution for u guys~


3rd: Balanced protein-based breakfast


oh.ape tu? 


oke. ini lah satu jenis sarapan yang dapat membekalkan semua jenis nutrisi pada badan kite dan tenaga TANPA meningkatkan kadar gula dalam darah. so insulin pun takkan keluar memancut2 daripada pancreas diawal pagi. perut pun tidak akan bergantung kepada carb subuh2 adam. maka, dapatlah kita mengawal rasa lapar kite yang mengganas je selama ni.




so kengkawan, cuba lah cari sarapan2 yang boleh membekalkan nutrien2 yang seimbang untuk badan kite. tak banyak gula. ye. sarapan yang sihat. 


macam biasa, mula2 minum air bila bangun tido. beribu kali dah cakap yang ni. ni kan sunnah nabi. macam tadi coach aku dah cakap, bila perut kosong, perut akan penuh asid. bangun tido pn perut kosong kan? so yes, perut penuh sangat dengan asid mase tu. jadi, minumlah air pagi2 sebelum masukkan makanan lain, oke~


lepas minum2 tu, tibalah masanya untuk kite ber-SHAKE party seorang diri di rumah sendiri. 


SHAKE bukan produk untuk kurus ye. SHAKE bukan TUHAN!! it is just a supplement to enhance your health. orang kurus, orang normal, orang gemuk, orang mengandung, semua boleh. bayangkan shake ni macam milo atau horlick atau kopi atau teh yang anda minum selalu. cuma kalori rendah tapi membekalkan nutrisi yang tinggi. dalam 400 kalori je utk 100g. kite ambil 25g shake j eutk satu hidangan. see. sikit kan? :)


SHAKE sedap! esp trop fruit. tak tipu!




tak dinafikan, tanpa shake pun kite boleh jadi sehat. tapi bagaimana? mungkin anda boleh cari makanan yang cukup kandungan proteinnye.. plus vitamin plus carb plus fat plus sugar dan etc2, dengan kadar yang betul2 diperlukan badan. yes. anda hebat jika berjaya dengan cepat. ^^

doa saya untuk anda hari ni: 
semoga kite sihat luar dan dalam dan bahagia sentiasa.
dan mula kan mengubah sarapan anda, maka semua yang lain akan berubah! insyaAllah.
^_^



p/s: today is inazarina's birthday.happy! ^^

2 comments:

K said...

selalu skip jek, bangun tengahari :P

haha XD

ina zarina said...

haha. tu dah kene discuss isu rezeki lak tu keroro
:p