UPSR, PMR dan SPM 2012 candidates


assalamualaikum. woah! last post was posted at the early of semester 5. sekarang, dah nak masuk semester 6. maksudnya, sudah 5 bulan berlalu sejak previous posting. feyywh~

well, sekarang im still in the middle of my semester break. another 2 weeks to the 6th sem. masih lagi di tahun 3. argh. bila nak habis belajar nie?ngehehe..

cuti2 ni, tak berlalu seperti cuti2 aku yang sebelum ni. kalau doulu-doulu, aku mesti tengah kerja part-time kat shopping complex yang tak berapa terkemuka, jadi promoter here and there, dengan muka sedih(expresi muka itu penting.) lepas tu, mesti ade kes aku cabut lari daripada tempat kerja. ahah!

WALAKIN..sekarang, tidak lagi!!^_^   

percaya atau tidak, kat rumah selama sebulan, aku jadi cikgu tuisyen kepada jiran aku. ngaja addmath okay.addmath!! bagai nak rak la aku study balik addmath ni. mana tak nye, sudah 4 tahun aku tinggalkan dunia kira-kira ni. mana ada pelajar undang-undang pegang kalkulator lagi. except for those practitioners who run their own legal firms, of course. nak kira duit masuk from customers la. ape lagi. :)

apart from teaching anak orang lain, aku duk ngaja jugak adik2 aku. yang ni, tentulah tanpa gaji.amal jariah aje. you know what, tahun ni, berderet adik2 aku exam besar. UPSR ada, PMR ada, SPM pun ada. serius, aku sgt cuak untuk mereka2 ni. aku lebih cuak utk mereka daripada utk diri aku sendiri masa SPM 4 tahun dulu, you know~ masa abang diorang yang no-2 tu exam pun aku tak pernah cuak mcm utk yang 3 orang lain nieh. im struggling for them. kalau diorang sendiri tanak paksa diri struggle, tak tau la aku nak kata apa. akan aku gantung diorang kat depan pagar.takut tak? haha.



bukan apa. semua ni utk masa depan kita. aku tengok, semakin tahun, sistem peperiksaan Malaysia menjadi semakin mudah. meaning, lebih ramai student MAMPU untuk score. doesn't mean yang score exam tu x pandai pun, tapi kalau kite x dpt score, memang melampau lah. pendapat aku, sebagai student dan juga guru student (ecewah), utk golongan yang tak score ni, ade 2 jenis. 

1st: memang tak faham apa yang diajar. sorry to say, memang ada yang jenis lambat nak faham. i feel sorry. tapi tak bererti mereka tak pandai. kadang2, mereka sebenarnya lebih pandai. mereka2 ni hanya perlukan perhatian yang lebih daripada guru dan ibu bapa. 

2nd: faham apabila di ajar, tapi fail masa peperiksaan. atas faktor common, i.e. "tak ingat". jenis second ni, aku geram lebih sikit. ni golongan, sorry to say, p-e-m-a-l-a-s. ouchy! this is not good for u and me, dear~ rajin2 buat latihan. tell you what? sistem peperiksaan di Malaysia ni, so far, bukan untuk orang pandai, tetapi untuk orang yang rajin. but when u come to uni, that's the time for intelligents, hardworking and creative students, and the combination thereof, in which im not one of them, kot.haha!     

"orang hebat itu hanya melihat diri mereka sebagai gagal apabila mereka memutuskan untuk tidak merealisasikan impian mereka"

jadi, utk candidates SPM, PMR and UPSR, rajin2 buat latihan. rajin2 tanya cikgu, discuss dengan kawan2, dan paling penting, buat past years examination papers. banyak2. pernah tu, soalan exactly the same keluar maasa aku exam. cuma soalan tu ubah sikit2 je daripada previous que. insyaAllah akan dipermudahkan. jangan menyesal di hujung2 hari sudah. tapi jgn pulak belajar utk exam, pastu lupa terus. belajar kerana DIA~tiada DIA, tiada kita :)

mesti ramai di antara kita yang moto sekolah nya, USAHA, DOA, TAWAKAL. it brings a huge and very deep meaning, though. all the best for uols + my brothers and sisters kat rumah, and me as well! :) kena selalu balik rumah la nampaknya sem ni dan jerit2 suruh budak2 ni study. hate malas2! hihi.

p/s2: eh, result sem lepas nth macam mana lah kan? tanak ingat, takut. =.="




0 comments: