Sabar



Assalamualaikum everybody


Dalam dua tiga hari ni, aku belajar untuk bersabar secara serius. walaupun takdelah 100% menjadi sebab aku kan degil jugak.hihi.


ehm.semuanya gara-gara dua buah buku yang aku jumpa ni. 1st: Kaifiyat Mempertajam Mata Hati Dalam Mengenal Allah. Tulisan Syeikh Ibnu 'Athaillah Al-Sukandari. Banyak syair2 dan kata2 nasihat drpd Syeikh ni tentang hidup, tentang hamba, tentang Islam. 2nd: Analisa dan Komentar Hadis Qudsi.daripada Syed Ahmad Semait. Ni Hadis Qudsi la.ape lagi kan.Dua-dua ni sangat best. sebab both are primary sources. not secondary.


Both of these books reminds me of being a good Slave of Him. 


Dalam kitab Hadis ni, mostly berkisarkan tentang dugaan hidup di dunia nie. pada aku, memang susah sangat hidup dalam dunia ni. sangat susah. tapi peringatan ni la yang mengetuk pintu hati aku, utk berubah. walaupun sikit. tapi aku nak jugak berubah. 


but unfortunately, terkantoi sikit hari ni.my stupid mistake lah kali ni. tape.cuba lagi oke ina.^_^ 


Tak sernok rasanya kalau aku sorang2 je yang dapat ilmu ni, why not aku kongsi perasaan ni dengan anda2 semua. dan yang paling penting, ia mengingatkan aku ni. insan yang empunya entry dan kitab ni ha.


Berkata Syadad bin Aus r.a., bahawasanya Nabi s.a.w. telah bersabda: Allah telah berfirman:

إذا ابتليت عبداً من عبادي مؤمناً، فحمدني وصبر على ما ابتليته، فإنه يقوم من مضجعه  ذلك كيوم ولدته أمه من الخطايا. ويقول الربّ للحفظه: إنّي قيّدت عبدي هذا وابتليته، فأجروا عليه ما كنتم تجرون له قبل ذلك من الأجر، وهو صحيح
Rawahu Ahmad dan Abu Ya'la dan Humaiyd ibnu Zanjawayh dan Abu Nu'aim dan Ibnu 'Asakir daripada Syadad bin Aus r.a.
Mafhumnya:
"Jika Aku menguji salah seorang hambaKu yang Mu'min, lalu dia memujiKu atas apa yang Aku mengujinya, Maka ia akan bangun dari tempat pembaringannya(setelah sembuh penyakit), bagai anak yang baru dilahirkan oleh ibunya. Bersih daripada dosa. Lantas Tuhan akan memerintahkan Tuhan Pencatat amal: Sesungguhnya Aku telah menahan hambaKu ini, dan Aku telah mengujinya, maka kini catatkanlah baginya apa yang selalu kamu catatkan sebelum itu dari pahala2nya"


Maka, perbanyakkanlah kita bersabar, atas dugaan Tuhan.  Menurut kata penulis buku hadis ni, banyak kelebihan yang kita dapat bila bersabar. antaranya mcm yang dalam hadis kat atas ni lah. bahasa ringkasnya, kifarah dosa kita. apa gunanya kalau tak bersabar, sebab kita takkan dapat ape2 pun. bertambah rasa pedih hati ade lah.membebankan diri sendiri.


Perlu la sama2 kau dan aku ingat, dugaan ni tak semestinya penyakit dan benda2 negatif. kegembiraan pun satu dugaan, kemewahan dll, semua ujian khas utk kite tanpa kita sedar. 


Hidup ini adalah satu lakonan yang penuh dengan dugaan dan cabaran. payah, tapi perlu di telan jua. bersabarlah duhai hati.

aku sedang di duga. klik sini utk tahu sebabnya T_T


p/s: aku rasa nak kahwin sangat2 sebab asik jumpe blogger yang cite pasal hidup berumah tangga je. walaupun calon aku entah di mana.huu.bersabarlah duhai hati T_T



5 comments:

Taufan Bin Ribut said...

P/s tu macam dah tak sabau sangat kan nak kawen.hahaha.pergi lah cari cepat ye..tak pon cube petik jari mane tau beratur org datang..

Entri Terkini : Mercun rocket buat aku terbang tinggi-tinggi

Entri terdahulu : Kita tak dapat beraya bersama tahun ni sayang =(

Miziey said...

woa~ nice entri..
btw, singgah sini..
:)

ina zarina said...

ina>> taufan bin ribut

hahaha.macam desperate je kan.haha.doa2~kikiki

ina>>miziey
thanx menyinggah ^_^

el.hiffzunnuri said...

zarina, nice sharing though!
lagi2 part ko diuji tuh! ahaha..

ina zarina said...

ina>> zunnur

ahahahaa.doa kan aku weh tau~hahaha