Kenapa kite suke berfikiran negatif?



Assalamualaikum


Hari ini, topiknye cukup mudah. Mudah kerana bnda ni sinonim sangat dengan diri-diri kite. Siapa kite? Engkau dan aku lah. KITE. So, inilah tajuk kite ye, kenapa kite suke sangat berikiran negatif?


Sebab utama is..semua benda negatif ni, senang. yes. as simple as that. sangat mudah nak fikir negatif daripada positif sebenarnye. That's why lah dalam masyarakat kite nie, lebih banyak kritikan daripada pujian. semua tak boleh.semua tak betul.semua salah. everything goes wrong in our head.berlegar-legar cas2 negatif dalam otak.


Contoh, budak baru nak masuk Tingkatan 1 dapat tawaran asrama. Bangga memang bangga. tapi tak dapat dinafikan lah, akan wujud lah orang bukan niat nak membakar semangat, tapi merentung dan menghanguskan semangat budak tu tadi. Asrama tak bagus lah.pengaruh kawan2 lah.itu lah.inilah.padahal berape ramai jugak orang yg tak duk asrama bermasalah?iye tak? tapi ni lah hobi masyarakat kite nie. terlalu percaya dengan pendapat sendiri pun susah jugak sebenanya. 


Dan macam2 lah situasi berkenaan dengan negative thinker nie. pasti sangat rimas dan lemas hidup dengan mereka yang berperangai kurang comel nie. Dalam situasi aku, yang juga bekas negative thinker, memang penat. sakit kot. nasib baik job aku as a negative thinker nie part-time je.haha.




Bila aku start berniaga, alhamdulillah lah, kurang pulak jumpe dengan negative-thinker yang nak menjahanamkan karier aku. tapi orang lain, mesti ade punye. sindiran-sindiran yang panas dan pedas2.oh.itu memang sakit. 


pada aku, negative thinker ni takde lah kaye pon. cuma ego kot. ego tak mahu berniaga tak mengapa sebenarnya. tapi ego sampai menjatuhkan orang lain~eh.mane pulak maruah negative thinker ni ek? dan negative thinker ni jugak biasanya otak genarate satu side je agaknya. sebab tu analisis dia tentang sesuatu perkara tu selalu negative. kalau dia kate A, so jawapannye mesti A. padahal analisi tak habis. dia je betol.orang lain salah.hehe.
  
kalau berada dalam situasi macam ni, ape kite nak buat yea???


oke. ni kata IrfanKhairi:


Kata beliau, memberi kritikan adalah bersifat "zon selesa" sebenarnya. Mereka (negative thinker ni lah) seakan “tidak selesa” oleh kerana kita berusaha untuk berjaya lebih dari mereka. Sindiran dan kritikan yang bersifat negatif adalah semata-mata untuk menarikkan kita kembali kepada “zon selesa” mereka iaitu tidak berusaha untuk mencapai kejayaan.


Jadi, buat bodoh je dengan mereka-meeka ni yea. Pesan Dr. HM. Tuah pula:



   "Anda harus BERTERIMA KASIH kerana…
  1. Anda mendapat pahala FREE bila kita bersabar! :)
  2. Perkara-perkara negative tersebut boleh menjadi pendorong atau semangat untuk terus berjaya. Kiranya sebagai satu cabaran, dan lagi banyak cabaran, lebih hebat kita hendak buktikan mereka yang memberi kata-kata negatif tersebut bahawa kita akan berjaya!
  3. Dapat mendedahkan mereka yang berfikiran negatif kepada orang ramai.Sebelum orang lain kena, mereka akan tahu bahawa siapa yang suka memberi kata-kata negatif. Anda dapat membantu orang lain dengan secara tidak langsung untuk berhati-hati dengan golongan ini (tak perlu bagi tahu… orang  akan dapat lihat sendiri)."

See. mudah je sebenarnya nak atasi masalah ni. untuk mengatasi masalah, kite kenalah "atasi" diri sendiri dulu. Kite sendiri yang prlu berfikiran positif, dan tingkatkan rasa sabar dalam hati ni. Dan penting jugak tau untuk buat dunno~hihi.kalau kite gagal di tahap pertama nie, it means, kite nie lah yang negatif.kite gagal mem-postive-kan diri sendiri. BAHkan, ter-influence pula dengan ke-negative-an golongan negative thinker tadi. tak ke kite jadi adik-beradik mereka yang pada awalnyakite benci?menciklah macam ni~

Seandainya kritikan yang diterima itu isinye berbentuk kata semangt, to improve ur business, for instance, then walaupun pahit untuk diterima, telan sahaja ler. mula2 mungkin sukar. tapi kalau kite ajar diri kite untuk CUBA menerima, lama-kelamaan, kite pasti akan MENERIMA nye jua~ecewah.bermotivasi tinggi betol aku malam nie.huwahaha

Tapi betol lah. semua masalah kite nie berpunca dar kite sendiri. so, buanglah sikap menyalahkan orang lain tu ye kawan-kawan. macam lah kite ni malaikat~fuuh.actually, isu negative thinker ni meluas tau. bukan sekadar bisnes, isu pertalian darah pun banyak jugak. isu persahabatan??lagi lah.asik nak gaduh-gaduh je. kalau sedap macam gado-gado tak pe gak kan??

Nasihat dari aku, jauhi lah sifat negative. kerana dirimu pasti binasa.anda bukan sahaja menyusahkan diri sendiri, tapi juga menyusahkan orang sekeliling dek rembesan aura negative anda tu. dan kepada anda yang rasa diri dah bagus sangat postive, jauhilah mereka yang negative. kerana hidup anda pasti akan MUSNAH! whoah!! 0___o


p/s: adakah aku ini berfikiran negative terhadap mereka yang berfikiran negative??hahaha. sebelum korang bagi jawapan, tolong bagi jawapan yang menunjukkan korang berfikiran positif terhadap aku.hihihi (gurau je meyh)



~peace~
INA ZARINA
^_^


















1 comments:

Anonymous said...

MUNGKIN KITA MENILAI SESUATU ITU TENTANG POSITIF, TENTANG NEGATIFNYA.

TAPI SEHINGGA SATU KEADAAN TERTENTU, KITA AKAN FAHAMI BAHAWA POSITIF DAN NEGATIF TIDAK ADA LAGI.. KEDUANYA CUMA ILUSI..